Arjan en Joep de Wildt hebben vier modezaken in het zuiden van het land. Sinds 2007 zijn ze geautomatiseerd met StoreInfo. ‘Je zaken op afstand kunnen besturen? Jonge ondernemers vinden dat heel normaal, en juist professioneel.’

Blue Wave fashion

Arjan de Wildt was uit interesse al eens zelf aan de slag gegaan met de ontwikkeling van een softwareprogramma voor de winkels, gebaseerd op Internet technologie. Hij vond dat een slimmer idee dan te moeten gaan werken met een programma dat alleen vanaf een vaste locatie gebruikt kan worden. Joep de WildtOmdat het programmeren uiteindelijk toch meer tijd kostte dan hij dacht, is hij op zoek gegaan naar een bedrijf dat er net zo over denkt. ‘Via Internet vond ik informatie over StoreInfo en toen ik eenmaal een afspraak had gehad, was de keuze snel gemaakt. StoreInfo is snel, mobiel, betrouwbaar en betaalbaar. Bij de traditionele aanbieders moet je vaak veel modules bijkopen om je programma compleet te krijgen, de onderhoudscontracten zijn duur en je maakt er toch relatief weinig gebruik van. Bovendien bieden zij geen mobiel werken aan.’

“StoreInfo is snel, mobiel, betrouwbaar én betaalbaar”

Laptop als kantoor
Open source-software heeft de toekomst, ziet Arjan. ‘Je hebt simpelweg overal en altijd toegang tot je data. Dat is ook wat mijn broer en ik willen. Je wilt niet belemmerd worden in je zakendoen. Er zijn toch ook steeds meer openbare locaties met draadloze Internetaansluitingen? Of je nou in het gebouw van een leverancier zit of in een hotel of café, je wilt met je eigen laptop je zaken kunnen beheren. Zeker jongere generaties groeien hiermee op, vinden dat ook heel professioneel. Het is al vanzelfsprekend.’

Realistische prijs
Als de broers hun enthousiasme voor StoreInfo wel eens ventileerden bij collega’s, werden soms niet alleen de wenkbrauwen gefronst bij het horen van mobiel werken, maar ook dat het zo goedkoop kan. ‘Mensen denken vaak dat wat duur is ook per definitie beter is,’ legt Joep uit. ‘Maar er is gewoon geen goede marktwerking in Nederland.

Een aantal aanbieders heeft de markt bijna hermetisch afgesloten en kan daarom de hoge tarieven handhaven. Hun invloed reikt via winkelketens naar inkooporganisaties, ja zelfs tot aan de brancheorganisatie. Wij, mensen uit de Internet-generatie, kijken hier doorheen. We weten hoe het spel gespeeld wordt, en dat het veel goedkoper kan.’Joep de Wildt Arjan knikt instemmend en zegt: ‘Een bijkomend obstakel is ook dat nog teveel kleine retailers nauwelijks geautomatiseerd zijn en door de aanbiedingen en werkwijzen van de grote partijen worden afgeschrikt. Ze hebben geen kennis van ICT en doordat ze het inzicht missen durven ze ook geen beslissingen te nemen. Ze snappen ook niet dat je door ICT in huis te halen bijna onmiddellijk op voorsprong staat ten opzichte van je niet geautomatiseerde collega’s. Je gaat gewoon meer geld verdienen. We bestellen veel meer bij omdat de omloopsnelheid van artikelen is toegenomen.’
Vertrouwen

‘De slechte marktwerking geeft een vertekend beeld van de mogelijkheden. Ondernemers denken dat wat duur is, per definitie beter is. Dat beeld wordt door een aantal machtige spelers in stand gehouden.’ Joep de Wildt, modeondernemer

Natuurlijk is het een grote omschakeling als je van een handgeschreven administratie ineens over moet stappen op digitale gegevens. Je weet niet goed wat je te wachten staat, maar dat is een kwestie van vertrouwen hebben, zo weten de broers. Joep de Wildt: ‘Als je professioneel wilt ondernemen, moet je automatiseren. De investering die je met de producten van SRS doet, is echt te overzien. Je koopt een kassa en verder betaal je maandelijks een fee. Je hebt niet te maken met dure onderhoudscontracten en toch al snel achterhaalde techniek. Je systeem is altijd bijgewerkt. Dankzij Specialist Retail Systems.’